BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday 4 June 2011

CASHFLOW yang Haru Biru...

Setelah 3 bulan saya bersama cash flow.....hmmm....

Lagi 2 hari nak kena setel down untuk gaji..bulan lepas time macamni dah agak relax sket sebab duit gaji untuk staff semua dh get ready dalam akaun... tapi bulan ni sales collection agak kritikal sket..sebabnya more than 50% total sales di conquer oleh one buyer ni yg memang agak liat nk membayar...hmm..geram n geram..walaupun duit tu bukan duit ce' tapi duit company tapi selagi ce' la yang bertanggungjawab dalam hal finance ni ce' ada juga hak untuk marah..short lg 400k...and kena doa 2 hari ni kena jugak ada sekurang2nya 200USD yg masuk..itupun after ambil kira duit yg dh di standby utk BA due Bank ...

kalau sesiapa dengar pun, macam agak kritikal je finance situation kat company sekarang..susah nak cakap sebab kita hanya orang bawahan..just follow and buat kerja yang dalam kemampuan kita je..

tapi...MANA BOLEH BUAT TAK TAHU BENDA YANG TERANG2 BERLAKU DEPAN MATA!!!!
hmm..nak marah tak boleh, tak marah pun tak boleh..penat la asyik fikir masalah yang sentiasa berulang-ulang tak ada penyelesaiannya.. nak give up je rasanya bila masalah tu datang..kadang2 terfikir, patutla dari dulu ayah suruh jadi cikgu...kerja dengan duit ni ibarat duit tu air..laju je mengalir walaupun baru je sekejap kita nampak..1 million, everytime i write down in the TT form or cheque, made me think, i've never have this amount even once in my life but Alhamdulillah...Allah still give me a chance to feel, see and manage this amount in my job's situation..

"macamane nak plan kalau duit kita sekejap je dah tak ada"...berkali-kali itu yang saya suarakan pada my bos when he said that i'm not concentrate on my cash flow planning.. sales collection actually ok, tp byk perkara yang under control menyebabkan ianya jadi makin worst dari hari ke sehari....pening + geram + penat = muka saya sekarang asyik berkerut tanpa sedar..

Sepanjang 3 bulan ni setiapkali kami berjaya melepasi cash flow, rasa macam lega sangat..tapi bulan 6 ni permulaanya terlalu berat..supplier masih boleh hold..tapi bab salary and bank tak boleh dibuat main..kadang2 hati meradang jugak sebab terpaksa menguruskan perkara yang bukan kita yang memulakan..
teringat perbualan dengan slah seorang colleague...one chinese lady..

She: Haja, u dah beranak banyak2, u kena pandai jaga u punya anak, semua mesti cukup makan
Me: Eh i tak pernah beranak..orang lain beranak i yang kena jaga..(sambil ketawa menahan rasa hati)

anak di sini bermaksud kilang..bayangkanla, setiap bulan ada 3 kilang baru yang saya perlu take care and spend duit..total up yg saya perlu spend utk mereka je dh lebih 500k..kadang2 geram pun ada..management yang sgt tak betul..macamane boleh bina kilang baru serentak dalam satu masa tanpa fikir panjang...belanja lebih banyak dari hasil..tapi macam yang  saya cakap, kita hanya orang bawahan, so just follow arahan...
tapi dalam hati tak henti2 memberontak..

Nak berhenti...dah selalu sangat perkara tu difikirkan..peluang kerja tu tak akan ada selagi kta tak usaha nak cuba..tapi..dah ready ke nak tinggalkan atuk and carik kerja kat luar??bila fikir yang satu ni sedih tu mesti akan datang...kadang2 malas nak cakap dengan incik Neo tentang masalah kerja sebab nanti balik2 dia akan pertikaikan kenapa saya tak nak kerja government..Incik Neo memang tak suka saya kerja kat company ni..dia cakap tak berbaloi saya belajar tinggi tapi gaji yang diterima x seiring dengan kerja yang saya buat.. tapi entahla sekurang-kurangnya saya belajar sesuatu dan saya memang mula dari bawah..dari seremeh-remeh kerja seperti photostat, sampailah ke seberat-berat keputusan semuanya saya dapat buat...

One day..keputusan tu mungkin saya akan ambil..time tu saya kena redha berkorban...

0 comments: